SOLCELLER SIDEN 2005

Kanskje den smarteste ladeløsningen for elbiler til nå

Effekttariff og lading rett fra solcelleanlegget? Her er det du trenger å vite om lading på billigst og smartest mulig måte.

– Den største utfordringen med å lage et lønnsomt ladeanlegg for elbil i Norge ereffekttariffen. Hadde vi kjørt den strømmen vi trenger til bilene direkte ut fra strømnettet villevi ha fått effekttopper som hadde kostet skjorta.

Det sier Anne Marte Engh. Han har vært prosjektleder for det nye anlegget for destinasjonsladingsom nylig åpnet ved Inspiria Science Center i Sarpsborg. Der står 32 flunkende nyeelbilladere nå klar til bruk for de besøkende.

Hele hemmeligheten med å få et slikt prosjekt lønnsomt er peak shaving, og måten å gjøredet på er med batteri, slik vi har gjort her, forklarer han.

Nettstrøm, solceller og batteri

Her har vi satt opp et komplett mikronett som er koblet mot hovedtavlen til Inspiria. Detbestår av solcelleanlegg og et stort LiFePO-batteri som er plassert i en spesiallagetkontainer sammen med all annen elektronikk, sier administrerende direktør iSolcellespesialisten, Carl Christian Strømberg.

44,1 kWp med solceller er installert på takene over ladepunktene. Rett ved siden av stårbatterikontaineren, som kan lagre opptil 500 kWh med sol- og nettstrøm, og dermed væremed på å redusere effekttoppene for Inspiria.

– Det er 250 kW tilgjengelig fra bygget, og batteriløsningen gjør det mulig å levere ytterligere250 kW ut til elbilladerne, forklarer Strømberg.

Intelligent ladestyring

Ved ankomst betaler sjåføren for parkeringen og angir parkeringstid. Dermed kan anlegget prioritere både rekkefølge og ladeeffekt for alle ladepunktene.

– La oss si at det kommer 30 biler og plugger inn. Da kan vi kanskje ikke levere 22 kW til alle, men anlegget gjør en beregning av hvor mye de kan få ut fra hvor lenge de skal stå parkert, sier Floor.

En bil som skal stå over natten kan altså vente litt eller akseptere lavere ladeeffekt, mens en bil som ankommer med 15 prosent på batteriet og skal stå bare to timer kan få prioritet på lading.

– Vi har definert regler for ulike scenarioer, og den første regelen som er satt opp er en peak i forhold til tariffen. Er det lite effekt fra solcellene og batteriet er tomt, har vi en grense for hvor mye vi trekker fra strømnettet, forklarer han. Kunnskapsformidling Som regionalt vitensenter og utdanningsinstitusjon er kunnskapsformidling helt sentralt for Inspiria.

Mange elbileiere kan ikke så mye om strøm, så her skal du kunne lære om hva somegentlig skjer. Hvis bilen din kan ta imot 22 kW og du bare får 3,5 kW, så gir vi en forklaringpå det i en begripelig form som folk forstår, sier Floor.

Anlegget representerer en helt ny forretningsmodell, en slags lokal markedsplass for energi og andre tjenester. Anlegget har derfor fått navnet Inspiria Charge Court, inspirert av konseptet Food Court.

Inspiria kan kombinere flere ladeoperatører i en og samme stolpe, hvor lading også kombineres med andre produkter. Et eksempel er «Lad og bad», der du betaler for parkering, lading og inngang til badeanlegget i ett og samme produkt. Det skal også komme en såkalt vehicle-to-grid-løsning, hvor du kan selge strøm fra egen elbil til anlegget — hvis du har en bil som støtter det.

Her har vi satt opp et komplett mikronett som er koblet mot hovedtavlen til Inspiria. Detbestår av solcelleanlegg og et stort LiFePO-batteri som er plassert i en spesiallagetkontainer sammen med all annen elektronikk, sier administrerende direktør iSolcellespesialisten, Carl Christian Strømberg.
Stavanger trenger vi ikke en tredje skinne under panelet for at det skal tåle det lille av snøsom faller der. Men det kan hende det trengs så høy balastmengde som følge av høyvindlast at vi er nødt til å ha en tredje skinne likevel, for å fordele vekten bedre mot taket,sier Rør.
Mange aktører innen kraftkrevende industri ser nå på mulighetene for solceller på bakken,sier Aksel Pettersen, Solcellespesialistens fremste ekspert på solparker og bakkemontertesolceller.
Anne Marte Engh
Prosjektleder
SOLCELLER SIDEN 2005
Få tilbud på Folkepakken i dagA
Folkepakken er perfekt for deg som ønsker solceller, men ikke ønsker dyre løsninger eller det største anlegget.
12 paneler
Ferdig installert
Enova-støtte
Fast pris 80.000 kr*
*Etter Enovastøtte. Opprinnelig pris 93.125.